Digitale geletterdheid staat bij ons hoog op de agenda. Het is één van de speerpunten van goed onderwijs, omdat de maatschappij steeds meer van ons vraagt om digitaal vaardig te zijn. Hiervoor hebben wij jaarlijks een lesprogramma bedacht dat aansluit bij de leerdoelen op het gebied van digitale vaardigheden van Meer Primair. Aan bod komen lessen op het gebied van ICT-basisvaardigheden (Word en Powerpoint), Mediawijsheid (veilig internetten), Informatievaardigheden (omgaan met zoekmachines) en Computational Thinking (programmeren). De lessen sluiten aan bij de eigentijdse vaardigheden.

De doelen van ICT-basisvaardigheden en Informatievaardigheden worden geïntegreerd aangeboden bij onze taal- en zaakvaklessen. Voor de lessen in Mediawijsheid en Computational Thinking komen onze ICT-coördinatoren juf Esther Wijnands en meester Niels Boersma jaarlijks de klassen in om lessen te geven aan de kinderen in alle groepen.

De Beebot

De kleutergroepen krijgen les met robotjes. De Beebot en de Ozobot. Bij de Beebot leren de kinderen om een bij-achtige robot te programmeren naar plaatjes op een kaart of bijvoorbeeld naar letters. De Beebot heeft pijltjesknoppen die de Beebot naar een bepaalde richting sturen. De kleuters kunnen d.m.v. een pauzeknop de Beebot ook naar meerdere plaatjes programmeren. We sluiten aan bij het thema dat aan bod komt in de klas. Zodoende werken wij zowel aan programmeren als aan de woordenschat. Kleuters die al wat meer aankunnen kunnen de Beebot ook naar letters programmeren en zodoende woorden maken. Hiervoor hebben wij een lettermat.

CBS Vesterhavet
CBS Vesterhavet

De Ozobot

De Ozobot is het kleinste programmeerbare robotje ter wereld! Het robotje is erg klein, maar de (programmeer)mogelijkheden zijn groot. De kleine robotjes zijn vooral bedoeld voor kinderen van 5 t/m 12 jaar oud.

Aan de onderkant van Ozobot zit een kleurensensor. Hierdoor kan het robotje kleuren volgen. Met een stift tekenen de kleuters lijnen in verschillende kleuren en Ozobot volgt deze lijnen.  Door middel van het voorlezen van een verhaal gaan de kleuters door goed te luisteren de juiste kleur lijnen tekenen. Daarna mogen zij natuurlijk de Ozobot daadwerkelijk laten rijden over hun getekende lijnen. Spannend!

Scratch Junior

In groep 3 en groep 4 krijgen alle kinderen programmeerles. We gebruiken hiervoor het programma Scratch Junior. Met behulp van dit programma kunnen de kinderen eigen levels maken compleet met animaties. Zo maken zij bijvoorbeeld een zee met daarin zelf geprogrammeerde dieren. In groep 4 wordt deze kennis uitgebreid. De kinderen gaan dan werken met verdwijn- en verschijncodes en kunnen dan woorden en teksten bij de animaties inspreken. Met dit programma werken wij aan de doelen van computational thinking.
Het werken met een algoritme en het debuggen (herstellen) van codes vormen hierin belangrijke vaardigheden die wij onze leerlingen al op jonge leeftijd willen bijbrengen.

CBS Vesterhavet
CBS Vesterhavet

Digitale geletterdheid in de groepen 5 en 6

In groep 5 krijgen de kinderen elk jaar 5 lessen over Mediawijsheid. Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen leren dat internetten niet alleen heel leuk en zinvol is, maar ook gevaren met zich meebrengt! In deze lessen staat het omgaan met en het je beschermen tegen deze gevaren centraal. Hoe maak je bijvoorbeeld een veilig wachtwoord aan, zodat je niet gehackt wordt?
Klik je zomaar op elke link? Hoe gaat het pinnen bij de bank straks en waar moet je op letten? Zomaar enkele vragen die met behulp van het educatieve spel 'Hackshield' jaarlijks op het programma staan.

In groep 6 krijgen de kinderen lessen met de tekstverwerker Word online. Deze software is uiteraard niet meer weg te denken in onze wereld. Wij vinden dan ook dat we de basisbeginselen zoals het editen van woorden en teksten, alsmede het aanmaken van kop- en voetteksten, moeten aanbieden. Handig voor het maken van een werkstuk! De lessen worden afgesloten met een examen Word. Laat maar eens zien wat jullie geleerd hebben en probeer het Word diploma te halen! 

Scratch

In groep 7 gaan we verder met het maken van een eigen computergame! We gebruiken hiervoor de bekende programmeersoftware van Scratch senior. Dit is wereldwijd bekende software, zodat je op een gemakkelijke manier je game kunt delen met een ander. De kinderen leren te programmeren d.m.v. blokken van programmeercodes. Zij maken 10 leskaarten waarin wekelijks een ander doel centraal staat. Programmeer bijvoorbeeld de papegaai maar eens zo, dat deze kan vliegen en hoe maak je een game waarin je scores kunt verkrijgen? Aan het einde van alle lessen hebben de kinderen genoeg programmeerkennis in huis om een eigen spooklevel te maken of zelf het spelletje Pong te programmeren. Dit is altijd een hele happening en alle ouders/verzorgers worden dan ook uitgenodigd om de game van hun zoon of dochter te komen spelen! Wie behaalt de hoogste score van de klas?

CBS Vesterhavet
CBS Vesterhavet

Typelessen

Een goede typevaardigheid is in een maatschappij die steeds digitaler wordt natuurlijk een pre. Juf Esther en meester Niels geven daarom 30 weken typeles aan de leerlingen zodat zij vaardiger worden in het snel kunnen typen van teksten. Dat is uiteraard ook heel handig voor het voortgezet onderwijs! Tijdens de lessen leren de kinderen vaardigheden en krijgen ze tips hoe ze zo snel mogelijk blind kunnen typen. Wij gebruiken hiervoor de methode Typeworld als leidraad. In 20 eilanden leren de kinderen alle letters en leestekens en na het halen van eiland 20 gaan ze op voor het examen! Spannend, halen ze het felbegeerde typediploma?